Slaget om mobilsurfarna

Under 90-talets slut och 2000-talets början utspelades något som i USA kallades för ”the browser wars”. Det första av dessa var helt enkelt en uppgörelse mellan den regerande webbläsaren Netscape och Microsofts utmanare Explorer, vilken ledde till knock-out seger för Explorer.


Första webbläsarkriget

Det andra, som är pågående, rasar mellan Explorer och de många utmanarna som t.ex. Firefox, Safari och Opera. Trots tappra försök att ta marknadsandelar visar sig Explorer vara en svårbekämpad fiende, till stor del beroende på kopplingen till operativsystemet Windows.


Några av utmanarna

En annan, likartad kamp, är den som står mellan sökmotorerna som driver mycket av flödet på Internet i dag. Ohotad kung för tillfället är förstås Google, som de främsta utmanarna Yahoo! och Microsoft jagar.

Internet är ett av slagfälten, men det är inte säkert att det är där som kriget kommer att vinnas. Många anser (eller hoppas) att det är kombinerade webbportaler och sökmotorer i mobiltelefoner som kommer att generera mest trafik kommande år.

Yahoo! har i dagarna gjort en framstöt då man tecknat avtal med en av USA:s största mobiloperatörer, T-Mobile, om att skapa den ”web2go”-portal som alla T-Mobileanvändare möter när de loggar upp sig mot Internet på sina mobiler. T-Mobile har drygt 32 miljoner användare i USA och man har ett uttalat mål att få dessa att surfa mer med sina mobiler.


Intrikat spel om vem som skall bli störst

Intressant nog har T-Mobile redan ett samarbete med Google som står för mjukvaran i operatörens mer avancerade lurar. Detta skall enligt talesmän för T-Mobile inte förändras som en följd av samarbetet med Yahoo! som främst skall synas i enklare lurar.

Medans jättarna slåss om kontrakten är sanningen den att endast 7,7 procent av alla mobilanvändare i USA surfar via telefonen. Detta är något som T-Mobile, Yahoo, Google och alla andra aktörer hoppas kunna ändra på.