Reklampusslet

Vad är det egentligen man skall göra reklam för, och varför? Frågan kanske låter konstig, men i alla fall jag upplever att mycket reklam i dag inte riktigt träffar rätt eftersom den inte kommunicerar "rätt" saker hos produkten.

Låt oss ta datorer som exempel. Datorer har vissa inbyggda problem när det kommer till marknadsföringen av desamma. Grundläggande: datorn i sig är inget upphetsande, det är operativsystemet och programmen som gör datorn till vår tids mest versatila och spännande redskap. Det är därför svårt för en marknadsförare att göra själva datorn till något mer än ett plastskal fyllt med bussar och halvledare, toppat med en skärm och en hårddisk. (Detta bekräftas av framgångsrika Dell och deras fokus på en utpräglad prisstrategi.) En dator går helt enkelt att likna vid en stekpanna: det är inte själva stekpannan som är det mest intressanta, utan maten som lagas i den.

Ändå försöker tillverkarna, bl.a. genom färgstarka skal, utbytbara skal, miniskärmar på utsidan av datorn, vändbara skärmar etc. Och så designade datorer. Här är HP ett ypperligt exempel (även om de flesta stora datortillverkare gör på samma sätt). I ett pressmeddelande uppger HP att man knutit till sig fyra svenska designers som låtit sig inspireras av mönster som HP tagit fram för att sedan ge sin personliga tolkning.

Jag måste säga att det känns ganska förutsägbart att designern Noemi Ivanova skapar ett förvaringsfodral med tillhörande ögonmask som skall förmedla en känsla av "lyx och flärd och ge datorn en plats i det mest feminina och privata av alla rum - budoiren". Likadant med Per Holknekt som har satt skateboardhjul på sin dator och på ovansidan av datorn griptape som har fått bilda ett mönster som inspirerats av HP:s eget mönster "Radiance".


Made by Noemis datorfodral med tillhörande ögonmask


Per Holknekts skateboarddator

Jag ställer mig då frågan: varför skulle en kvinna vilja ta med sig en dator in i sitt mest feminina och privata rum? Och vad skulle en skejtare göra med en dator på hjul? Jag tycker inte att det räcker med att som Holknekt själv säger att han velat "dra en parallell mellan skateboard och dator [och att] skateboarden på sin tid var en magnet för de mest kreativa hjärnorna, på samma sätt som datorn i dag".

Målet med satsningen är enligt HP att visa att man är "innovativa inom design och att nå ut till en bred målgrupp med designintresserade personer" samt att visa att "HP:s definition av design inte bara innefattar en snygg utsida, utan även en designad insida". Jag är inte exakt säker på vad det "en designad insida" betyder men förhoppningsvis har det med datorns prestanda att göra.

I sin tv-reklam har HP bättre adresserat själva användarperspektivet. Men om man tar en titt på nedanstående reklamfilm så uppstår ett annat jättelikt problem: hur skall HP leva upp till varumärkeslöftet man ger? Om man lyckas få konsumenter att köpa en dator på grund av denna drömlika, tekniskt sett utmärkta film så blir det inte roligt när köparen i fråga sedan sitter hemma och öppnar sin kartong med sin nya dator. Det blir om man säger så väldigt svårt att hitta knappen som gör att man likt Vera Wang kan skapa ett skridskoscenario i 3D ur tomma intet eller en miniatyr av hennes studio komplett med henne själv i skala 1:24.



Tanken är god och reklamen är bland de snyggaste man sett, men resultatet blir troligen fel. Generellt sett tycker jag att HP:s kampanj "The Computer is Personal Again" blir bäst i print när man fokuserar på vad en viss mjukvara kan göra för dig som användare. I nedanstående fall är exempelvis poängen att en person genom sin hemsida skapar mervärde åt en rad andra användare, dvs. något som gjorts möjligt av datorns mångsidighet men inte berör datorn som produkt.




Christian Bye, chefredaktör