I (hjärta) CPH

I dagarna har jag varit på resande fot nere i Skåneregionen där jag bl.a. besökte Dunkers Kulturhus i Helsingborg och såg utställningen Plastic Fantastic. Jag tog även en avstickare till Danmark och såg utställningen Museer i det 21. århundrede på Louisiana i Humlebaek. Båda två spännande utställningar, fastän förstås på väldigt olika sätt. Ni kan läsa en mer utförlig beskrivning av detta i det kommande numret av BrandManager.

När jag sedan spenderade en halvdag i Köpenhamn var det en intressant sak som slog mig: det konsekventa kommersiella användandet av förkortningen CPH som beteckning för Köpenhamn. CPH är IATA:s internationella kod för Køpenhavns Lufthavn eller Kastrup som den är mer bekant som. Runt om i staden såg man t-shirtar som lånat New Yorks klassiska budskap om kärlek (se inläggets rubrik) men även många affärer använde sig av koden i sina namn, som t.ex. trendiga inredningsbutiken Hay.



Ett väldigt enkelt sätt att skapa en gemensam nämnare som alla kan använda sig av utan att det finns något klart ursprung som kan tänkas vilja ha ensamrätt och/eller betalt för användandet av kännetecknet.

Motsvarande beteckning för Arlanda, Landvetter och Sturup är ARN, GOT och MMX, varav vilka kanske främst MMX känns som om det skulle kunna ha en liknande potential som CPH.

Christian Bye, chefredaktör