iPod universellt lockbete

Apples storhet kan belysas från många olika håll. En av de viktigaste faktorerna är framgångarna man haft med mp3-spelaren iPod. Rent försäljningsmässigt har i stort sett alla modeller sedan produkten lanserades varit framgångar. Apple har genom iPod i kombination med mjukvaran iTunes regerat mp3-marknaden under hela 2000-talet till analytikernas glädje och ibland förvåning.

Med en sådan produkt blir reaktionerna på marknaden både långa och djupa. Ett exempel på detta är alla de företag som använder iPod som lockbete för att marknadsföra sitt företag, sina varumärken och produkter. Nedan syns ett axplock från mer eller mindre namnkunniga aktörer som bygger varumärken genom att ta del av Apples lyskraft.


Allt från flingor till tigerbalsam går tydligen att sälja med en iPod

I detta sammanhang står det ju också klart att Telia bör tjäna en del på att vara det företag som dragit det längsta strået i kampen om vem som skall få sälja Apples iPhone i Sverige. Än så länge tycker jag dock att de har tagit det ganska lugnt med att slå på Apple-trumman, men det kanske kommer efter hand.

Lite roligt är det också att vissa företag som lockar med en iPod av någon anledning poängterar att deras tävlingar inte är reklam för eller från Apple. Yeah, right...

Christian Bye, chefredaktör