En tv är en tv?

Om man tillverkar en produkt som har sett ungefär likadan ut i sisådär 50 år och som har haft samma grundläggande funktion lika länge, kan det vara svårt att förändra den på något sätt som skulle vara kunderna till godo. Erfarenhet och tradition är starka faktorer och det kan t.o.m. vara vanskligt att ändra konsumenternas uppfattning om en produkt genom att hålla på och fixa med den.

Tyska elektronikjätten Philips vågar dock. Sedan en tid tillbaka har man tillverkat en serie tv-apparater med modellnamnet Aurea. Poängen med Aurea är att den är utrustad med ljusdioder i ramen som har till syfte att öka upplevelsen av tv-tittandet, men även som "ljuskälla och stämningsförhöjare". Tanken är att Aurea skall väcka uppmärksamhet, påslagen eller ej.


Aurea skapar stämning?

Nu kan man fråga sig om det finns några andra produkter som skulle kunna göra samma sak (eller åtminstone försöka)? Varför inte en matberedare med inbyggd mp3-spelare eller en dator som extraknäckaer som intelligent matbricka? Eller kanske en toalettstol med massagefunktion i sitsen?!?

Skämt åsido så ser möjligheterna ganska stora ut på området om man bara lägger ner tillräckligt mycket tid och möda på att verkligen försöka ge kunderna reellt mervärde och inte bara wow-effekt.

Christian Bye, chefredaktör