Retuscherad duva?

Slår man sig för bröstet alltför mycket så är det alltid många som gör allt för att försöka fälla en. Unilevers Campaign for Real Beauty för Dove är ett exempel på detta. Företaget ville föra en diskussion via reklam om vad skönhet är och ifrågasatte dagens skönhetsideal. I kampanjen har Unilever valt att använda sig av vanliga människor, såväl stora som tjocka och gamla. Gott så, många pratar om utseendehysterin till stor del skapad via reklam, men få har vågat göra något åt det. Unilevers kampanj har därför känts äkta och nyskapande.


En av bilderna i Doves kampanj

Men så kommer bakslaget. AdAge.com citerar en intervju i The New Yorker i vilken en välkänd bildredigerare berättar att han personligen retuscherat modeller på bilder som använts kampanjen. Ridå. Att bildredigeraren arbetat för världsberömda fotografen Annie Leibovitz ger extra krut åt uttalandet. Unilever själva förnekar den omfattande retuscheringen och ifrågasätter om bildredigeraren överhuvudtaget arbetat med kampanjen.

Är uttalandet sant så visar det än en gång att det inte varken går eller lönar sig att föra konsumenten bakom ljuset. I dagens värld sprids information blixtsnabbt och att försöka mörka och vänta på att stormen lägger sig duger inte. Vi lär få höra mer om detta framöver. Framförallt från Unilever får man hoppas.

Läs mer på AdAge.com.

/Anders Sahlqvist, redaktionschef