Vad är "extra"?

Vad innebär det att ge någon ”extra”? På sistone verkar det ha blivit ett av de allra vanligaste budskapen i reklamen: ’vårt företag ger något extra till kunderna’. I förhållande till någon konkurrent får man då anta. Men att man månar om sina kunder och alltid strävar efter att ge dem ”det lilla extra” borde väl vara självklart tycker man, en hygienfaktor som det i dag ofta uttrycks.

Hur som helst, vad gäller att ge någon ”extra” fanns först bara Lotto-Anden (en gång i tiden gav också McDonalds "mer", men det har man slutat med nu. Istället älskar man "det"). Denna nyligen pensionerade välgörare springer runt och ger folk extra, bl.a. i form av golfbollar, vind i håret och ånga i bastun. Den reklamen kan man väl ha en del åsikter om, men den är i alla fall konsekvent och anspelar på själva grundanledningen till att vi spelar överhuvud taget: drömmen om att vad man kan göra med pengarna om man vinner. Lite humor kombinerat med att dingla 100-tals miljoner framför ögonen på folk är aldrig fel.


Lotto-Anden.

Men så på senare tid har tydligen en rad andra företag också insett att detta med ’”extra” verkar fungera och själva gjort reklamfilmer med samma budskap. Är du t.ex. Forex-kund får du tydligen ”extra” när du tar ut på Bankomat; om du handlar hos Willys får du istället ”mer” när du handlar där.



Mer hos Willys, extra hos Forex.

Tänk om det verkligen hade varit så enkelt att bygga varumärken! Bara att säga ’lita på oss, vi ger dig extra. Exakt vad det är säger vi inte, men lita på oss!'. Men Forex och Willys reklamfilmer är bara krångliga. De visar inte vad det egentligen är man erbjuder (i motsats till tråkiga men bra Dressman) utan tar till grepp som väl skall vara roliga/överraskande men som mest känns bedagade (Forex: människa inne i Bankomaten, Willys: kvinna som utan att blinka bedrar barn på semesterkassan).

Livsmedelssektorn kanske ser ut som den gör, men jag tycker åtminstone att ett förtag som Forex borde kunna få fram något bättre i dagens läge istället för att apa efter Svenska Spel. Det om något skulle kunna ge mer...

/Christian Bye, chefredaktör