O aj, aj, aj, aj X!

Hur skapar man "hajp"? Det säger sig Sony Ericssons nordiska marknadschef Ola Lilja-Molén veta i Dagens Industri. Man skall nämligen lansera mobiltillverkarens senaste tungviktare X1 på sådant sätt.


Xperia X1

X1 är den första modellen i Xperia-serien och den benämns "multimediatelefon". Vad gäller marknadsföringen går man just nu in i "intrigfasen" vilket bland annat sker med nio avsnitt av den s.k. Johnny X-filmen. I den får man följa Johhny X när han "letar svar på vem han är" samt även se "hur han söker sig själv". Det hela är kopplat till de nio paneler som finns på X1. Enligt Lilja-Molin tänker man i termer av "livet upphöjt till nio".


Den mystiske Johnny X

En spännande ny telefon som riktar sig till en ung, urban, köpstark, trendsättande publik? En snygg och smidig lur som skall tilltala iPhone och PSP-användare med stora krav på både utseende och prestanda, och som har plånbok att betala med? En flirt med gamer-generationen som snart tar steget ut i arbetslivet?

Nej, Sony Ericssons X1 skall tilltala... affärsmän! Jag antar att det inte bara är jag som tycker att det föreligger en uppenbar paradox mellan Johnny X och killen i grå kostym på andra sidan gatan? Eller affärsmän i allmänhet och kvasifilosofiska begrepp som att "söka sig själv"?

Värst är ändå att Sony Ericsson använder begrepp som "hajp" och "intrigfaser" i en tid då det sedan länge är konstaterat att företag inte längre kan tvinga konsumenterna till ett visst beteende; det är konsumenterna själva som gör jobbet. Vad Sony Ericsson måste göra är att skapa en så bra och fantasieggande produkt att folk inte kan hålla fingrarna borta, som de tar till sig och gör till "sin".

Givetvis tänker jag på iPhone.

Vad är det som är så svårt med att titta på Apple och försöka göra åtminstone lite, lite som de? Antagligen är problemet att det kräver så mycket mod och i viss mån galenskap att ett svenskt-japanskt företag aldrig kommer att kunna göra de saker som Apple har gjort och fortfarande gör.

När Sony Ericsson tänker på hur man skall få konsumenterna att gilla den nya fräcka luren man har gjort tänker istället Apple på hur de produkter de säljer skall förändra världen. Det kanske låter pretentiöst i svenska öron, men det fungerar.

Christian Bye, chefredaktör