Discovery Channel är ett ämne som är värt att fördjupa sig i. På senare år har man gjort en formidabel varumärkesresa och i dag är man en av USA:s hetaste kabelkanaler med många stora tittarsuccéer. Nu börjar framgången slå igenom på bredare front, och många är de program vars deltagare syns i samband med andra kommersiella produkter.
Ett exempel på detta är populära Miami Ink, eller i detta fall L.A. Ink (båda går i USA på Discoverys dotterbolag TLC). Det sistnämnda är en spin-off från MI, där tatueringsunderbarnet Kat von D ”får sparken” från Miamis coolaste tatueringshak och drar till Los Angeles för att starta eget. I den nya showen har man minskat fokuset på tatueringarna (trots att de fortfarande är i centrum) för att i större utsträckning följa Kat Von D och hennes vänner.
Kats dragningskraft är det svårt att ta miste på, något som också företagen börjat upptäcka. Ett bra exempel på detta är sminkkedjan Sephora som är en del i lyxkonglomeratet Louis Vuitton Moët Hennessey (LVMH). Deras linje ”Kat von D for Sephora” är en limited edition som enligt företagets hemsida är ”mix of old-Hollywood glamour and modern-LA edge”.
Kat Von D säljer smink
Produkter som ingår i Kat Von D-serien är bl.a. Cool ta-tools (borstar), Hazy Gazers (ögonskugga) och Pout Out Loud (läppstift), vilka förstås återknyter och förstärker Kats koppling till tatueringsvärlden. På samma gång är det lagom barntillåtet för att tilltala den breda massan som vill ha en tatuering men som inte vågar.
Christian Bye, chefredaktör