Timex tickar på

Ett spännande varumärke som genomgått alla möjliga upp- och nergångar är amerikanska Timex. Klocktillverkaren (som i dag ägs till 75 procent av norska Fred Olsen-koncernen) grundades i mitten av 1800-talet i Naugatuck Valley, Connecticut. Området beskrevs länge som ”Switzerland of America”.


Timex logo

Som så många andra varumärken stärktes Timex (som då hette Waterbury Watch) under första världskriget då man gjorde klockor åt amerikanska armén. Senare, under andra världskriget, ställdes all produktion om efter krigets behov. Timex (namnet togs i bruk på 1950-talet) var sedan ett av få inhemska amerikanska klocktillverkare som överlevde ”attacken” från Asien på 1970- och 80-talen.

I dag är Timex ett växande företag som siktar mot allt högre höjder. Förutom sina egna klockor tillverkar man urverk åt bl.a. Nautica, Guess och Versace. Att det går bra vittnar bl.a. nedanstående bild från amerikanska modemagasinet Men’s Vogue om, där modellen Expedition E-tide har blivit utvald bland en rad produkter som skall sätta trenden för sommaren.


Timex exponeras stort i Men's Vogue tillsammans med varumärken som Zegna Sport, Persol och DKNY.

Christian Bye, chefredaktör