Skillnader i kontroll

Ferrari är ett starkt varumärke, för många kanske ett av de allra starkaste. I F1-världen kommer namnet alltid att bära med sig respekt och även på andra håll inom bilvärlden betraktas Ferrari som kunglighet. Som ett av få lyxvarumärken har Ferrari inte dragit sig för att sträcka ut sitt varumärke till andra produkter än just bilar. Den röda färgen och den stegrande hingsten har kunnat ses på en mängd produkter genom åren.

Bevisligen behandlar dock Ferrari sitt varumärke på olika sätt i olika samarbeten. Nedan ses två exempel där Ferrari står som garant. I det förstnämnda, datorer från Acer med Ferrari-stuk och färg, verkar man inte ha varit så nog med hur loggan presenteras i annonsen. Namnet Ferrari står i ett typsnitt som inte känns igen och man har skrivit den i rött. Pianolack, logga och röd fot i all ära, men den riktiga Ferrari-känslan infinner sig ändå inte.


Ferrari-monitor från Acer

I nedanstående exempel samarbetar Ferrari med italienska klocktillverkaren Panerai och här är det mer ordning och reda. Ferraris logotyp ståtar under den gedigna klockan och genom copyn "Pure Breed" åsyftar man förstås på Ferraris lineage. Vidare skriver man att klockan är "produced under license of Ferrari Spa". Som en avslutande touch poängterar man i den övre urtavlan begreppet Rattrapante som inte kommer från bilvärlden utan är beteckning på en avancerad klocka med dubbelkronograf vilket innebär att man kan ta två mellantider.


Ferrari-klocka från Panerai

Det finns även en rad "enklare" produkter som t.ex. mobiltelefoner som bär Ferraris färger och logotyper. Hur kommer då Ferrari undan med detta? Generellt sett skulle man säga att det var negativt för varumärket att visa upp så skiftande sidor gentemot konsumenterna. Men i Ferraris fall verkar det som om varumärket är så starkt att man kan tillåta sig att sprida gracerna inte bara horisontellt utan även vertikalt. Exemplen är inte många, och kanske måste det vara ett italienskt märke med anor inom högrisksporten Formel 1 för att det skall ske...

Christian Bye, chefredaktör