Att åttiotalet är inne nu har förstås inte gått Jacobs öga förbi. I sin reklam för doften Splash (nedan) har man lånat friskt från detta ignoransens årtionde, men som vanligt med en justering för vår tid; färgerna är något mer återhållsamma, typsnitten lite mer kliniska. Dofterna är intressanta: grapefrukt, basilika och päron, vilka ingår i något som kallas "the Sorbet Collection" (vilket också hakar på en annan trend, att hälsa och kök, i bemärkelsen äta rätt, och mode kastar lystna blickar på varandra.)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjceXXpWN2PX4bfmFzNfp6Vcg5zdx0DVB8OW9u0_R8tCDK_32FSa_SNM5hEpMyhZb8CxT9mEg8NpYUp6XIlRiiA6zuJDeNanoJjvv02u3IBq98PUs9_Yxxzs5hi0mTbGnmSkZjUNv_hRZVc/s400/mj_splash.jpg)
Marc Jacobs nedtonade version av 80-talet
Här nedan ser vi hur det kunde se ut när det begav sig. Två omslag, som prydde amerikanska Gourmet i juni 1986 och augusti -87, får illustrera både färger, former och kulor.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjoSrJOuCvQ_VKpn4G6UVW-StHASilYHAZb9-Aqrvk-nego8_ab6CvwJPkYh5gOBP4FQlztayD90ziDRSZS_8zRR6uveyW3bqkgC5fOUpU5c9mjC3Sxr22Y6EBCR2rEwpqsg4hpdxxvylgV/s400/gourmet_1984.jpg)
Gourmets mustiga färger och former
Christian Bye, chefredaktör