Fina färger fångar

Modeoraklet Marc Jacobs har som många vet ett känsligt öra och öga mot vad som trendigt skall bli. Han lånar glatt ("skamlöst" skulle vissa säga) och senast väckte hans stöld av ett svenskt motiv stor uppmärksamhet. Det hela löstes genom att den svenska innehavaren fick en slant för besväret och så var alla nöjda.

Att åttiotalet är inne nu har förstås inte gått Jacobs öga förbi. I sin reklam för doften Splash (nedan) har man lånat friskt från detta ignoransens årtionde, men som vanligt med en justering för vår tid; färgerna är något mer återhållsamma, typsnitten lite mer kliniska. Dofterna är intressanta: grapefrukt, basilika och päron, vilka ingår i något som kallas "the Sorbet Collection" (vilket också hakar på en annan trend, att hälsa och kök, i bemärkelsen äta rätt, och mode kastar lystna blickar på varandra.)


Marc Jacobs nedtonade version av 80-talet

Här nedan ser vi hur det kunde se ut när det begav sig. Två omslag, som prydde amerikanska Gourmet i juni 1986 och augusti -87, får illustrera både färger, former och kulor.


Gourmets mustiga färger och former

Christian Bye, chefredaktör