Uppköp eller inte uppköp, det är frågan

En av världens största bryggerikoncerner, belgiska InBev, är ute efter en större del av den nordamerikanska ölmarknaden. Företaget, som bl.a. äger varumärkena Stella Artois, Beck's och Staropramen, har haft ynka 1 procent av denna värdefulla marknad och man har slitit sitt hår över hur man skall utöka andelen.

Nu verkar lösningen bestå i att hala fram den stora plånboken. Det bud man i dagarna har lagt fram för att köpa nordamerikanska Anheuser-Busch och därigenom skapa världens största bryggeri är enormt: 46,3 miljarder dollar, motsvarande drygt 280 miljarder SEK. Sammanslagningen av de två jättarna skulle skapa världens största bryggeri, och om affären skulle gå igenom säger InBev att de planerar att förlägga det nordamerikanska huvudkontoret till St. Louis. Anheuser-Busch mest kända varumärke är Budweiser vari en rad storsäljare som t.ex. Bud Light ingår.




I ena ringhörnan, InBev och Stella Artois...




...och i den andra, Anheuser-Busch och Budweiser.

InBevs bud har förstås inte passerat obemärkt framför näsan på nordamerikanska intressen som inte tycker att landets ölstolthet skall övergå i belgisk ägo. Nationalister av olika slag gapar högst, men också diverse politiker och facket har åsikter om uppköpet, vilket är extra känsligt under ett valår.

Enligt Wall Street Journals källor är inte heller Anheuser-Busch ledning, ledda av Busch-familjens överhuvud August Busch IV, vänligt inställda till InBevs inviter, och man skall som motåtgärd ha inlett samtal med mexikanska bryggeriet Group Modelo SA angående ett eventuellt samarbete vilket skulle kunna hindra InBev i sina uppköpsplaner.

Räkna med spännande fortsättning på affären InBev vs. Anheuser!

Christian Bye, chefredaktör