I slutet av förra året annonserades att Apple skulle öppna sin första butik i Sverige. Stor nyfikenhet rådde: skulle den ligga vid flashiga Stureplan, på creddiga Söder eller kanske i någon ny spännande del av Göteborgs eller Malmös hamnkvarter? Svaret blev: Köpcenter 421 i Högsbo, Västra Frölunda, närmare bestämt på tyska teknikkedjan Media Markt.
Kanske bestämde sig Apple för att samarbete med Media Markt på grund av de väl tilltagna öppettiderna (10-20 mån–fre, 10–17 lör-sön) vilket torde vara enda synbara anledningen. Apple Stores kännetecknas ju annars bland annat av att det är Apple som leder showen, med andra kompletterande starka varumärken på andrafiolen i form av skrivare, hårddiskar och väskor. På Media Markt blir det tvärt om, Apple får trängas med en rad andra märken, varav flertalet konkurrerar genom pris.
Det riktiga svaret ligger förstås i att Sverige är en tredjeklassens marknad för Apple med sina futtiga 9 miljoner invånare. Det finns ingen anledning att lägga mängder av tid och pengar på att ta en egen premiumposition, Apple lyfts redan fram på prominent plats hos en rad återförsäljare. Istället valde man att testa en breddning av marknaden.
Tyvärr är bredd ett ganska trubbigt verktyg. Ett exempel är en av Media Markts senare reklamkampanjer där kedjans ansikte utåt, den rättframme fotbollstränaren Peter Antoine, säljer in en bärbar LG-dator med orden ”Kompis. Det här är ingen bebisdator med äpplen på.” Här får Apple tydligt erfara hur det är att inte själva bestämma allt kring hur varumärket presenteras, och resultatet blir kritik på ett av de historiskt sett känsligaste områdena: att Apple inte skulle vara en "riktig" dator.
Här kan man förstås diskutera nivån av ironi etc. i reklamen, men för Apple bör ändå resultatet vara negativt. Varför skall Media Markts kunder köpa en bebisdator för 10 000 kronor när man kan få en LG för 2 990 kronor? Svaret på den frågan har kostat Apple mängder med pengar och tid att svara på via marknadskommunikation de senaste åren, vilket man har gjort det med den äran. Genom framgångarna med musikspelaren iPod, mjukvaran iTunes och rejäla prissänkningar samt bantning av antalet produkter har Apple visat att de är en tung aktör på teknikmarknaden som kan konkurrera på alla plan och inte bara design.
Nu blir frågan: kommer Apple att på något sätt att invända mot denna reklamkampanj, eller ”bryr” man sig inte? För det kan väl knappast vara så att Media Markt låtit Apple godkänna annonsen?
//Christian Bye, chefredaktör