Trendigt nyhetsbrev ger inspiration



För den som gillar New York (och välgjorda nyhetsbrev överlag) är sajten Manhattan Users Guide (MUG) alltid informativ och rolig (om ni tittar in, passa även på att prenumerera på nyhetsbrevet). På MUG får man bl.a. reda på utställningarna och föreställningarna som inte dyker upp i svensk press (eller amerikansk heller för den delen) och restaurangrekommendationerna känner man ofta inte igen de heller. Diverse anekdoter, shoppingtips och annat smått och gott kryddar anrättningen.

MUG verkar även, i likhet med Sverigevännen Tyler Brûle, ha en viss förkärlek för det skandinaviska. I det senaste nyhetsbrevet lyfts svenska Lotta Jansdotter fram som bor i Brooklyn och jobbar med bl.a. textilier och keramik. Jansdotter har precis kommit ut med en ny bok, Lotta Prints, och hon har också sedan tidigare skrivit en bok om att sy vilken har publicerats i Japan.

MUG startades 1992 av Charlie Suisman och var då det första nyhetsbrevet om vad som händer på Manhattan och i kringliggande stadsdelar. Pappersversionen lades ner 2000, och 2002 dök så nätversionen upp. MUG:s ledord är integritet och Suisman har varit mycket noggrann med vilka som fått annonsera i nyhetsbrevet (i pappersversionen fanns det inga annonser alls!). I dag har MUG på newyorkiskt manér lyckats kombinera stil och klass med underground och genom det skapat en mycket tilltalande produkt, såväl i innehåll som i marknadsföring.

/Christian Bye, chefredaktör