Hönan & ägget

BrandWeek tar upp det intressanta begreppet reverse product placement. Tanken är helt enkelt att man först introducerar en produkt i en fiktiv värld, t.ex. en tecknad serie, ett tv-spel eller en on-line community som Second Life, för att sedan ”placera” den i verkliga livet. Genom att göra på detta sätt kan man bl.a. nå målgrupper som annars kan vara svåra att komma åt.

Exempel på fenomenet är t.ex. restaurangen Bubba Gump Shrimp Co, Willy Wonka choklad och godiset Bertie Bott’s Every Flavor Beans, hämtade från filmerna Forrest Gump, Kalle och Chokladfabriken respektive Harry Potter.

I tv-spelens värld är de fiktiva varumärkena många, men representanter för Take 2 Interactive som ligger bakom den framgångsrika spelserien Grand Theft Auto säger till BrandWeek att de inte förbereder några lanseringar i den ”verkliga” världen just nu. Trots detta har man redan lanserat en webbsajt för det fiktiva varumärket Cluckin’ Bell där även den lika fiktiva drycken Sprunk går att välja till sitt Cluckin' Huge Meal.

Finns det då några svenska fiktiva varumärken som man skulle kunna tänka sig kan ta steget till verkligheten? Här på redaktionen tror vi att Bamses Dunderhonung eventuellt skulle kunna bli en riktig succé bland både barn och föräldrar, framför allt då en KRAV-märkt variant.

//Christian Bye, chefred.