Red Bull ger sig in i Cola-kriget med sin nya produkt Red Bull Simply Cola. Cola-segmentet är ett av de mest konkurrensutsatta inom dryckesbranschen med mycket höga insatser vad gäller marknadsinvesteringarna, och jättarna Coca-Cola Company och PepsiCo har mutat in nischer som man bevakar som hökar. För en ny spelare som Red Bull kan det vara svårt att ta mer än några få procent av denna marknad, och i så fall i första hand från segment som inte direkt har att göra med huvuddelen av marknaden. Det kan också föreligga risk att man kannibaliserar på sin egen starka position inom energidryck.
Så varför gör man det? Inga klara svar har kommit från Red Bull som mer eller mindre på egen hand skapade den eftertraktade energidrycksmarknaden för ett antal år sedan. Coca-Cola har försökt slå sig in där med produkter som Burn och Blak men har inte lyckats. Och det lär antagligen vara ändå svårare för Red Bull att förstå mekanismerna på den traditionella cola-marknaden än vice versa. Kanske är det för att visa att även Red Bull är tillräckligt stora för att kunna vara med och nafsa på andras territorier, men sanningen är antagligen snarare den att man helt enkelt är ute efter nya områden att tjäna pengar på.
Ännu underligare blir det när det står klart att Red Bull Simply Cola i första hand skall säljas på att drycken är mer naturlig än sina konkurrenter, med smaken tagen från äkta kokablad, och inte heller ha högre koffeinhalt, vilket kunde passa in i varumärkets övriga löfte. Detta ekologiska löfte har även PepsiCo gett sig in på med sin Pepsi Raw som har börjat säljas i England. Frågan är om ekologisk cola-dryck är ett allt för svårt begrepp att lansera och om konsumenterna kan jämka samman denna dryck med ekologi och sundhet.
/Christian Bye, chefredaktör