Fågel, fisk eller mittemellan

Att vara ”mittemellan-varumärke” fungerar inte så bra i begynnande lågkonjuktur, i alla fall inte om man säljer lyxprodukter. Tidningen Fortune rapporterar om att de som säljer ”affordable luxury” (som t.ex. handväskor för runt $300) på senare tid har haft svårt att hitta nya konsumenter och behålla de gamla. De har helt enkelt blivit trängda mellan de riktigt billiga och de väldigt dyra märkena.

Så vad kan man då göra för att ta sig ur den utsatta mittenfållan? Inte helt oväntat finns det två huvudalternativ: antingen bli dyrare eller bli billigare. Märket Coach har valt det förra, då företaget nyss meddelade att 40 av företagets totalt 300 butiker skall uppgraderas till en lyxigare variant där dyrare produkter kommer att erbjudas. Historiska Tiffany & Co går åt andra hållet och i sin nya butik i Kalifornien satsas det enbart på silversmycken som kostar från $200 och nedåt.

Silversmycke från Tiffany, $135. Ett vrakpris?

//Christian Bye, chefredaktör