Retro fortsätter vara rätt

Frågan är vad det är som egentligen ligger bakom, men retrotrenden fortsätter i full takt. Tidigare handlade det främst om nya produkter med utseende lånat från svunnen tid men i dag ser man i allt större utsträckning nya versioner av gamla modeller. Tydligast är det kanske inom bilbranschen, inte minst för att de är så duktiga på att slå på trumman i samband med produktlanseringarna (samt är beredda att lägga ner väldigt stora summor på marknadsföring).

Senast i raden av retrobilar är nya Fiat 500. Den italienska klassikern och motsvarigheten till engelska Hundkojan lanseras i dagarna i Sverige med buller och bång. Motorjournalister skriver nostalgiska reportage som främst verkar komma fram till två saker: dels är bilen mycket trevlig att köra med hög säkerhetsfaktor, dels är den ganska dyr för sin storlek och användningsområde.

När bilen lanserades i det fotbollstokiga Italien gav man bort den tionde bilen till Juventus lagkapten Allesandro del Piero. Bilen var en toppmodell (1,4 liters motor med 100 hk). Givetvis var bilen speciallackerad i gräddvitt med del Pieros tröjnummer 10 på sidan.

Fiats vd Lorenzo Sistino (t.v.) och Alessandro del Piero

/Christian Bye, chefredaktör